lördag 14 december 2013

Hjälp!

Man tycker ibland att jag
är alldeles för öppen och ärlig
i mina blogginlägg.
Idag ska jag ta upp ett ämne
som man inte gärna pratar om
som förälder.

Här tar just nu skolan mycket tid.
Eller rättare sagt olika samtal,
undersökningar och terapier
för att hjälpa min son att klara
av den "normala" skolan.

Alla mina (fyra) barn lider av ADS,
De har problem med att koncentrera sig
och klarar därför inte av att
hänga med i skolans tempo.


Mina stora (numera "vuxna") pojkar,
besökte en särskola.
Den var bra, men jag vet nu att de
efter skolan har problem med
att hitta jobb.

Därför kämpar jag nu för att de yngre ska
kunna besöka en vanlig skola,
med integrerad hjälpundervisning.

Skolsystemet är lite annorlunda här.
Barnen besöker först en "grundskola"
mellan 1:a och 4:e klass.

Sen väljer man om de ska besöka
Hauptschule,
 Realschule
 eller Gymnasium
mellan 5:e och 10:e klass.

Jag formligen hatar detta system,
eftersom man sorterar in barnen
efter hur bra de är i skolan.
Det är inte alls bra om man besöker
Hauptschule...det är den skolan
man besöker när man inte är bra nog
för de andra, typ.

Genomsnittsbarnen besöker Realschule
och bara "duktiga" barn klarar av Gymnasium.
Fast jag vet att även de kämpar som bara den.

Jag tycker att barnen blir "stämplade".
Sorterade i fack.
Du är bra - du är skit.


Jag sitter nu här med en pojke,
vars logiska tänkande ligger över det normala.
Problemet är att han p g a sin ADS inte kan
koncentrera sig bra nog för att utnyttja
sin intelligens.

Hans intelligens är bra nog för
gymnasium.
Hjälplärarinnan kan dock bara
rekommendera särskola!

Hjälp!

Nu har vi börjat ett försök med
medicin och han säger själv
att det hjälper honom.

Idag besökte vi den nya "vanliga" skolan 
(en blandning av alla tre skolformerna).
Sonen var positivt inställd
och vill absolut börja där!!

Jag vore världens gladaste
om han klarade av den skolan.
För hans skull.
Men känslan av att varje
morgon ge honom en tablett
- för att han ska klara av skolan -
är inget jag hunnit vänja mig vid.

Kram

5 kommentarer:

  1. Känner igen problematiken när det inte är fel på intelligensen utan på koncentrationen. Även här där skolan ska ta hänsyns till sånt så är det svårt att få det att funka. Håller tummarna för att det går bra för er

    SvaraRadera
  2. Vilket dilemma! Låter som ett knäppt skolsystem! Hoppas det löser sig till det bästa :)

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är lite så överallt numera, här också. Och inte blir det bättre av allt sus som alla omges av, man får svårare och svårare att koncentrera sig, så jag tycker jättesynd om de unga. ADS, det är inte samma som ADHD, jag är inte riktigt hemma på det där?
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ADS är en variant av ADHD. Min son är en av de lugnare barnen i klassen.
      De barn som har ADHD är lite "vildare" tror jag.

      Radera
  4. Håller alla tummar å tår för att det går bra! Kram

    SvaraRadera