onsdag 12 december 2012

Svenskar är ABSOLUT

Man brukar ju lära sig en massa nytt under varje resa man gör.
Upptäcka saker man aldrig tänkt på innan
eller inse att vissar fördomar inte alls stämmer.

Vad jag insåg under min Sverigevistelse var att:
Svenskar är ABSOLUT....


...heltrevliga, vänliga, hjälpsamma, roliga, 
humorfulla, varma och gästvänliga.

Absolut inte så kalla och inåtvända som alla tror att det svenska
folket är till sättet. Jag har sällan blivit så vänligt bemött som hos
de svenska kassörskorna, 
biljettförsäljarna, 
busschaufförerna
(även om han pratade som valium i upplösningsfasen), 
tanten i tunnelbanan som lät dottern åka gratis,
 gubbarna på gatan som skrattandes
pekade vägen till det som jag hade framför näsan, 
killen som satt och sjöng i tunnelbanan 
och tjejen som dansade till, 
killen i hotellreceptionen som fixade gratis äpplen och chips,
killen på McDonalds som öppnade handikapptoan gratis
så att dottern inte skulle behöva gå själv, 
 bloggvänner, kusiner, föräldrar, brorsan samt övrig släktingar.

Ni förgyllde alla min Sverigeresa och ni är ABSOLUT BÄST!

Kram

10 kommentarer:

  1. Det är så en riktig ambassadör pratar om Sverige....

    Kärlek massa kärlek till dig

    SvaraRadera
  2. Nix, du har fel, vi som bor kvar här hemma är odrägliga och sura och tvära. Jag lovar att den var den där lilla, lilla accenten som gjorde att du blev vänligt bemött och det är jättebra, men inte att det märks några glada människor här.....nix. Jo, det kanske det gör, det beror nog på dagsformen! Roligt att alla var rara mot dig när du var "hemma-borta-hemma"!
    Kramar

    SvaraRadera
  3. Var nog bara för att DU är så gullig. I vanliga fall är dom skitsura. ;)

    SvaraRadera
  4. Vad bra att du fick det bemötandet! Jag tycker oftast folk är trevliga. Ler man lite smått mot någon får man ju oftast ett leende tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Kan hända, M E N vad tycker du om de svenska toaletterna!

    margareta

    SvaraRadera
  6. Jag kan hålla med, och jämfört med våra kära singaporianer, så är svenskarna helt underbara!!

    SvaraRadera
  7. Och mannen i tingeltangel butiken som lånade ut toan till lillprinsessan ;-)

    SvaraRadera
  8. Hej Elle!
    Det är härligt att du blev så bra bemött i vårt land. Visst finns det många svenskar som är bra, dessvärre följer vi Jantelagen alltför ofta.
    Tack för din vänliga kommentar hos mig! Det är härligt med människor som har förmåga att glädja sig åt andras framgång eller vad jag ska kalla det.
    Må så gott och stor kram till dig!
    Maria

    SvaraRadera