måndag 14 maj 2012

Massor av frågetecken

Det cirkulerar en utmaning med 11 frågor - där jag inte skonats. Jag har t o m fått den två gånger - vilket innebär att jag nu har 22 frågor att svara på. Hoppas ni har en kopp kaffe vid datorn, för det här kan dröja en stund.

Jojomensan, syrenen börjar blomma nu....

De första frågorna fick jag från Fia:


1. Är du morgon eller kvällsmänniska?
    Jag är människa först vid lunchtid

2. Vad ville du bli "när du blev stor"
    Huvudsakligen ville jag bli större.

3. Blev du det?
    Ja, det blev jag. Tyvärr inte bara i höjden utan även på bredden. Då ville jag gärna bli liten igen!

4. Var vill du bo - på landet, i småstad eller i storstad?
    Helst som nu - på landet, lite utanför en småstad och rätt nära en storstad (Köln)

5. Om du befriat en ande ur flaskan och fick tre önskningar, vad skulle du önska då?
    1. Att flaskan ger bra pant
    2. Att anden extraknäcker som fotomodell - med tanke på att han antagligen har bar överkropp
    3. Att den snygga anden med bar överkropp kommer varje morgon och ger mig en ny önskan

6. Vad är meningen med livet?
    Meningen med livet är ett liv med mening. Att dela sin tid med trevliga människor och göra saker
    som är kul och man blir glad av - är mening nog tycker jag.

7. Dricker du alkohol? Varför/varför inte?
    Ja - men bara vid nyår för att dämpa min dietångest med ett glas skumpa.
    Nej - de övriga 364 dagarna - för att jag vet hur alkohol kan förstöra ett liv och för att det inte
    smakar.

8. Tror du på reinkarnation?
    Ja, och i nästa liv ska jag bli en man och gifta mig med en tjej som heter Elle

9. När skaffade du din första dator?
    Förra året köpte jag min alldeles egna laptop - innan dess har jag använt makens "firmadator",sedan
    2003 tror jag.

10. Vad tittar du helst på på tv?
    Helst tittar jag på bildskärmen. Kul om det är komedi där. Hatar filmer där det plötsligt kommer
    aliens ur munnen och sånt tjafs. Eller filmer för karlar där det bara skjuts till höger och vänster men
    jag aldrig hittar en vettig handling.

11. Samlar du på någonting?
     Ja, på livserfarenhet. Börjar få ihop en del nu.

Bärlauch - nyplanterad och fin 

Och nu frågorna som Lippe ställde till mig:

1. Vad är ditt tidigaste minne?
    Det var så länge sen, det  kan jag inte minnas. Jag har ett väldigt bra minne av byggnader och hur
    rum var inredda - även sen jag var i dagisåldern.

2. Hur förvarar du dina tomkassar?
    Eftersom jag oftast handlar med korgar har jag inte många påsar. Men de jag har förvarar jag i en
    låda i köket. Papperskassar förvarar jag i ett skåp i tvättstugan.

3. Hur ser ditt drömboende ut och var skulle det ligga?
    Ett charmigt korsvirkeshus med bondträdgård, gärna nära en sjö. Det är därför jag bor i ett nybyggt
    hus på ett berg i ett sjöfritt område. Fast jag bor i ett fint hus med underbar utsikt och kan gentligen
    kalla det drömboende.

4. Vilken semester är den bästa du haft?
    Den semestern har jag nog inte haft ännu... Men den semester vi mest pratar om i familjen är en kort
    vistelse i Montenegro för 6 år sen. Resan dit tog 12 timmar med bil, vi hade en dag på en stenig
    strand  med full service och sen 12 timmars resa tillbaka.... Hela familjen vill gärna tillbaka till vackra
    staden Budva - men med mer tid i bagaget.

5. Om du kunde ge dig själv ett råd när du var i femtonårsåldern, vad skulle det vara då?
    Jobba med ditt drömjobb i ett par år innan du skaffar familj - med 4...29 kan det vara försent.

6. Har du gjort något olagligt och kan vi få veta vad?
    Japp, jag lånade pappas bil en natt medan han sov, körde 10 km för att hämta min bror som missat
    nattbussen. Jag körde dock i onödan, eftersom brorsan hittat någon som gav honom skjuts hem.
    Det var innan det fanns mobil. Naturligtvis hade jag inget körkort....

7. Vad är du mest stolt över. Något du gjort, kan eller något annat.
    Något jag är stolt över är att jag helammade min dotter i ett halvår. Tanken på att JAG utan tillskott
    av främmande medel kunde hålla en liten människa vid liv och se henne växa - gör mig lite stolt.

8. Vad skulle du vilja slippa göra för resten av ditt liv?
    Städa?
    Men jag undrar vad jag skulle göra med all tid jag hade över då....?

9. Godaste maten på restaurang och vad dricker du till?
    En stor buffét.....och jag dricker nog en cola eller juice till - ni minns väl alkoholfrågan ovan.

10. Vad önskar du dig i present?
     Eh...hur mycket plats har man i ett inlägg....?
    Jag blir glad över små överraskningar i vardagen. Saker man inte "ber" om eller förväntar sig, men
    som passar bra.
    Till jul önskar jag mig presentkort hos ikea - det kan aldrig bli fel.
     (bilderna i detta inlägg är på blommor jag fått till skänks)

11. Om du fick ändra på en sak i ditt liv, vad skulle du ändra på då?
      Har redan försökt, men makens ovanor det kan man inte ändra på i större utsträckning ;-)

En buxbom glädjer jag mig alltid över!

Så, nu vet ni lite mer om mig...tror jag. Det är meningen att man ska utmana fler personer med elva frågor. Jag gör det lite annorlunda och utmanar ALLA mina besökare att besvara EN fråga -
som jag ofta ställer men aldrig kan få svar på här hemma:

Den här lavendeln kommer att blomma i ROSA!


Frågan lyder:

Vad vill du äta för mat idag?

Svara på den ni! Då kanske jag vet vad jag ska handla idag - och kanske resten av månaden...?

Ha en bra start på den nya veckan!
Kram

12 kommentarer:

  1. Roligt att läsa lite mer om dig!

    Och vad smart att be om mattips i bloggen!!

    Vi ska äta fläskpannkaka med lingon ikväll - mums!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Nu dricker jag ju inte kaffe men det intressant läsning ändå!

    kram

    SvaraRadera
  3. Grillade Lammkotletter med Potatiskroketter och massor av vitlökssmör har jag beställt idag..=))
    Jag har också fått utmaningen men jag låter den nog falla i glömska...

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  4. Jag svarade på Lippes frågor och ställde 11 nya frågor till den som har lust för vad jag förstår har många gjort detta, jag som inte brukar göra sådant här men din fråga kunde(ville) jag inte undvika, den handlade om mat och äter gör man varje dag och så älskar jag god mat....<3
    Vad jag vill äta är stekt abborre eller gös, skirat smör, pepparrot (on the side) citron, pressad potatis ett litet glas vitt vin och ett större glas med vatten.
    Jag åt snabb makaroner och stekt kryddig korv med sallad till och vatten.

    Kärlek...

    SvaraRadera
  5. I dag vill jag nog äta lättkokta rosenbönor (hela, späda bönskidor) med smör och salt + grillad kyckling med vitlökssås (creme fraiche + vitlök) fast det är inte säsong för rosenbönor just nu så jag får nog klara mig utan.

    SvaraRadera
  6. Ikväll hade jag velat äta stekt falukorv, pasta, broccoli och smörstekta morötter med familjen, men fick en enkel pastasallad med kollegorna under ett kvällsmöte!

    Kul att få veta mer om dej!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Eftersom jag bor i lägenhet och inte kan grilla, så vill jag äta nån riktig fet köttbit med en god sallad till...å vitlökssmör. Eftersom också jag har svårt för alkohol numera blir det bra med ett stort glas cola. Fast i dag ska jag göra linssoppa....har jag aldrig ätit.

    SvaraRadera
  8. Du verkar vara en reko tjej av svaren att döma :)
    Äta? Hum, skulle vilja testa den där spaghettin med bara 5 kalorier och lika mycket (tror jag) kolhydrater.Kanske är det sånt som är bra för min mage? Problemet är den måste beställas via nätet och är DYR!

    SvaraRadera
  9. Jag skulle vilja äta någon spännande afrikansk gryta! Testade massor med god mat på den internationella skolans fest i helgen och man får verklige mersmak. Indisk chicken curry är också smarrigt. Fast här i Frankfurt äter vi annars för lite fisk. Torsk eller lax med pressad potatis och en god hemgjord sås skulle därför inte heller sitta fel. Jösses vad hungrig jag blev plötsligt.. ;-)

    SvaraRadera
  10. Vi ska få pannbiff med lök! Gott efter en dag full med kroppsarbete!
    Det var kul att läsa lite mer om dig, det är ju det!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  11. Tacos! Går att variera en hel del. :)

    SvaraRadera