lördag 28 januari 2012

Vild löpning

Häromdagen speglade sig morgonsolen i en 
molnstrimma och gav ett nästan mystiskt sken
på den blå-rosa himlen.
Lika vacker var dagens morgon...


....tyvärr INTE.
Men regnfri och vindstilla.
Alltid något.
Dagens promenad är redan avklarad.
Visserligen såg vi inga rådjur idag,


men man kan verkligen inte förvänta sig att 
se dem varje dag. De är så otroligt bra
 kamouflerade att det är svårt att upptäcka dem.
Kan tänka mig att jag ofta promenerat förbi
ett stillastående rådjur och att det är DE som
betraktar oss hemligt.

De ständigt ökande spåren av vildsvinens
framfart är något som gör oss lite oroliga.
 Vissa säger att man ska klättra upp
i första bästa träd om man möter dem.
Haaa! Är jag Tarzan eller?
Andra säger att man ska undvika
ögonkontakt och sakta gå därifrån.
Sakta?
De är såpass respektingivande att de
har fått stora starka män att avägga
ett nytt världsrekord i löpning - och det
med byxorna hängandes kring benen!
Känner en person som ville uträtta ett 
behov  i en skog. När han plötsligt stod 
öga mot öga med ett vildsvin., ändrade 
han plötsligt sin mening. Så snabbt har
min man han nog aldrig sprungit tidigare!

Har du erfarenhet av möten med vildsvin?
Och hur ska man egentligen reagera? 

Ha en skön helg!
Kram

PS. Måste förtydliga förra inägget med att jag bara lämnar
blod och inga organ. Jag måste alltså inte dö för att kunna
rädda liv på leukemipatienter!

16 kommentarer:

  1. Hittills har jag sluppit möta vildsvin (skönt) och jag fortsätter gärna med att slippa det

    SvaraRadera
  2. Dom är verkligen stora och skräckinjagande! Vi hamnade mellan mamma och hennes små kultingar vid en promenad i en nationalpark här och det var inte kul alls, även om vi hade fått bedyrat att "de är jättesnälla"...

    SvaraRadera
  3. Ja det ska absolut funka på bilar. Med lök alltså! Men gnugga inte för hårt. Man vill ju inte att det går hål.

    SvaraRadera
  4. Phu... Skönt med ditt förtydligande! ;-)

    SvaraRadera
  5. Maken och hunden mötte en vildsvinsfamilj en gång. Båda var lika skärrade när de kom hem!

    SvaraRadera
  6. Huh, vildsvin är läskiga. Jag har fått hör att man skall krypa ihop lite och backa sakta - ABSOLUT INTE springa. Om jag träffade ett vildsvin skulle jag springa som en galning!


    Trevlig lördagskväll
    Kram

    SvaraRadera
  7. Jag har haft tur och bara mött vildsvinen när jag sitter i bilen och på icke-krock-avstånd. Flera grannar har krockat med dem och det är som att köra in i ett klippblock. Det blir bara skrot av bilen. Här börjar dessa djur verkligen bli ett problem...och de är inte några heller=/

    Vilken vacker bild du fick på himlafenomenet!
    Ha det gott!
    Kram,
    Regina

    SvaraRadera
  8. Intressant fråga. Här hemma har en bonde vildsvin i hänge, men de tar ju sig ut hela tiden. Har inte stött på dem i skogen (än), men är intresserad av att veta hur man ska göra också. Jag brukar ju ofta vara ute och springa (!) Ska jag låta bli det just då kanske...?

    SvaraRadera
  9. Hua vilda grisar - de har jag respekt för! De är ju både stora och fula. Ungdomarna och jag mötte en gris med kultingar när vi plockade kantareller förra sommaren. Gissa om vi var snabba tillbaka till bilen ;D
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  10. Här passerar grisarna på nära håll men det är mycket sällan man kommer nära. Men man pratar ju om björnfrossa så jag tycker att man kan tala om grisfrossa också!! Eller förresten....grisfrossa?? Räkfrossa är ju när man får äta så många räkor man vill. Nu kom jag ifrån ämne, jag tror att man ska nog bara dra sig därifrån om man stöter på vildsvin, fort eller sakta, vad som faller naturligast! Jag har blivit jagad av älg och då sprang jag jätte-jättefort!!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Har (som tur är) inte stött på något vildsvin och jag skulle nog lägga benen på ryggen om jag gjorde det. Ännu en anledning att få fart på träningen, att ha en chans om man stöter på ett vildsvin...!!

    /Frida

    SvaraRadera
  12. Bra bild på rådjuret, brukar vara så svårt att få till det!

    SvaraRadera
  13. Jag har bara ätit vildsvin och det gick bra, och det räcker för min del.... KRAM

    SvaraRadera
  14. Ja det där med att klättra upp i ett träd funkade för min arb.kamrat som skulle "hämta" en julgran o han fick träffa på pappa-vildsvin vid det utvalda trädet o intill står en större gran.
    Det visade sig vara hans räddning för bakom pappa gris var det en bergvägg o det var inte läge att springa i det då 0,5m höga snön så han valde att kättra...
    Vi arb.kamrater tyckte var kul för det här var en väldigt bossig 60+ man som gärna ville styra o ställa på arb. o nu fick han sin överman för han fick sitta många timmar i trädet för pappa-gris var sur o ville inte gå iväg fast han fick sågen i huvudet...
    Det här var i slutet av 80-talet så det var inte så vanligt med mobiler, så mitt tips är att om du klättrar upp i trädet så ha mobilen med dig o berätta inte för dina arb.kamrater vad du har varit med om...
    Nöf-nöf hördes en hel del på den arb.platsen efter det!

    Min lilla minpocket "Den femte årstiden" som jag vann handlar inte o karnevaler i Tyskland utan det är Mons Kallentofts femte spännande deckare o de andra fyra har ju varit de 4.a årstiderna så han fick hitta på ett femte...
    Men problemet är att jag bara är på den tredje boken (hösten) o jag har inte ens den fjärde (våren) så den måste jag få tag på innan jag kan läsa den här...bra val av bok va?!
    Kunde inte låta bli för han e såååå bra ett tips till alla som vill läsa deckare...!

    Jag är så glad att jag kan skriva hos dig igen (därav den korta kommentaren <;p) för det har inte funkat, ja jag vet inte hur länge, men nu kan vi byta kloka tankar o ideer igen!!!

    Kramis o jag ser verkligen fram emot att få höra vad den första tyska Pockethexan tycker om sina "hexpocketar"!!!/från Pockethexan själv!
    Ha det bra duktiga fotograf, din himmel var magisk!!! <3

    SvaraRadera
  15. Vildsvin:/ bara namnet ger en kalla kårar!

    Ut och träna i skogen nu, så du blir en hejare på att svina dig upp i ett träd;)
    HOPPAS att du INTE behöver träffa ett sånt där jädrans svin!!!

    Kram Eva

    SvaraRadera
  16. OM du är i skogen och INTE vill möta vilda djur ska du låta en hel del hela tiden, eftersom djuren inte gärna vill träffa på oss människor egentligen.
    Du har lagt inn så fina bilder! Kram

    SvaraRadera