måndag 8 augusti 2011

Nya vägar

De här fina blommorna, hortensia tror jag det är, hade min dotter plockat med sig hem häromdagen.
"Grannen har en buske med de här blommorna" menade hon glatt
Eller HADE iallafall...tänkte jag.





Lite sommar på köksbordet. Mellan skurarna, som fortsätter idag.
Sommaren 2011 regnade, såsom Ledin sjunger, BORT!
De flesta av er börjar jobba idag. Tycker lite synd om er.
För mig är alla dagar ungefär likadana, eftersom jag är hemmafru.
Jag skulle vilja jobba lite. Ett par timmar i veckan iallafall.
Det är dock lite svårt när man saknar både större yrkeserfarenhet och barnvakt.
Det tyska "har-du-barn-ska-du-vara-hemma-och-ta-hand-om-dem-systemet" har mig fast i sitt grepp.
Jag vill gå nya vägar. Inte bara trampa omkring i samma gamla spår.

Jag märkte det igår. Att man ofta trampar på samma vägar. När jag promenerar med min kompis tar vi ofta samma runda. Den är fin, men det finns ju fler vägar att vandra.


Så igår tog vi en annan väg. Ett gammalt tågspår. Fast utan spår.



Egentligen ska man göra något nytt och annorlunda varje dag.
Drick te istället för kaffe. Ta cykeln istället för bilen. Ta en annan väg till jobbet. Laga en ny maträtt som du aldrig gjort förut. Handla på Konsum istället för ICA.
Bara när vi gör saker annorlunda kan vi komma ur gamla trista rutiner.
Har jag läst någonstans....

Idag drack jag te istället för kaffe.
Men det var mer för att jag har en lite släng av magsjuka.
Ingen fara, det kommer ut i rätt ända.

Hur mår du idag då?


8 kommentarer:

  1. Ja, då har vi nog lästa samma sak, man ska göra annorlunda och det är rätt kul när man verkligen gör det, eller hur!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Hej Elle, idag börjar min sista semestervecka och den regnar bort. Grå/svarta moln över Jönköping och det har blivit rätt kyligt, iallafall unter 20 Grader. Ska imorgon iväg och fönstershoppa :-) med min tyska vännina Christina, hon och hennes mann flyttade förra året till Sverige, allt är fortfarande nytt för de, men de trivs väldigt bra här. Hemmafrutillvaron känner jag igen, min mamma var det hela sitt liv och jag provade på när mina tre äldre barn var små. Idag är de vuxna och har egna familjer. Jag förstår din längtan att göra något annat. Hoppas du mår snart bättre igen. kram Irene

    SvaraRadera
  3. Jag började jobba idag... det gick ganska bra faktiskt :)

    SvaraRadera
  4. Håller med dig, man BÖR göra något nytt varje dag för att utvecklas som människa. Men jag vill ändra i STÖRRE format, men vet inte riktigt hur just nu.
    Var inte du sugen på att skriva? Det kan väl vara en framtida bana?
    Ha de så gott, ta en ny väg i morgon. Kramisar från Catarina

    SvaraRadera
  5. Har läst på flera bloggar senaste tiden att folk vill ha nya vägar i sina liv, arbete eller intresse. Är det efter sommaren det blir så??
    Hoppas du kommer på något du vill och kan göra!
    Kram

    SvaraRadera
  6. Ibland är det kul att "vända" på vardagen. Det borde fler prova på.
    Kram.

    SvaraRadera
  7. Jag har faktiskt funderat på det men tror jag tar och bryter allt snurr med andra gamla stolar istället. Eller kanske med rotting?!..
    Känner att det blir lite tillrättalagt annars..

    kramen på dig!

    SvaraRadera
  8. Jo tack jag mår bra! Hoppas att du också mår bättre snart.
    Jag har också hört att man ska göra något varje dag som man egentligen inte vågar. Jag blir lite matt bara jag tänker på det, men man kan kanske göra det en gång i veckan i alla fall. Det behöver kanske inte vara super läskiga saker, men kanske tex ta kontakt med en gamal vän som man inte har pratat med på år och dar.
    Kramis!

    SvaraRadera