tisdag 10 maj 2011

Fruktkakor ?

Idag hade jag min 8-åring hemma med öroninflammation. Plötsligt sade han:
"Mamma, jag har en ny bakidé!!"
"Wow", tänker jag, "har jag den manliga versionen av Leila hemma hos mig?"
"Här!" säger han och sträcker fram ett paket med brun choklad och ett med vit.

Jag minns inte längre när jag köpte dem och ej heller till vad. Men efter en snabb blick på hållbarhetsdatumet (2012! Ok!) undrade jag vad han vill göra med dem.

"Vi doppar bananer och jordgubbar i choklad!!" svarar han med lysande ögon.

Öronvärken var bortglömd!


Under ordet "baka" hade jag mer tänkt mig ägg, mjöl & co...
Men efter en snabb titt i fruktskålen...jo, bananerna var fortfarande gula...och i kylen...tänk, jorgubbarna hade hållit överlevt helgen i kylen...nickade jag instämmande.



Fram med tandpetare och sen doppades det hej vilt!

Det var så himla enkelt och blev så jä...
oj, jag har ju minderåriga följare....
jättegott!!!
*slickar fingrarna*

Jag tror att vi ska "baka" lite oftare!


Och vad har jag lärt mig idag?
- Choklad fastnar ALLTID på tallriken även om du tror att det inte gör det just denna gång
- Ha alltid extra bakpapper hemma!
- Man blir inte alls smalare för att det är frukt innuti chokladen
*öppnar byxknappen*

Vad har du lärt dig idag?

Kram

10 kommentarer:

  1. Perfekt medicin för öronont. :)

    SvaraRadera
  2. Hallau Ellepelle...

    ...mums det såg gott och absolut nyttigt ut! Du jag brukar tänka om kexchoklad att det måste vara samma sak inte ... så mycket choklad. men det är det kanske med tanke på knappast en knapp.

    Krya på er!

    SvaraRadera
  3. Härligt och mums! Kan riktigt se de där lysande ögonen :)

    SvaraRadera
  4. Snaskigt! Vi har firat vår 5 åring idag så min mage är proppfull av blåbär, hallon, glass och maränger! Pust!

    Kramis!

    SvaraRadera
  5. Susar ner till dig ett slag och slafsar i mig några godisbitar ;-D

    kraaaam/caja

    SvaraRadera
  6. Ha, ha, det måste ju vara jättenyttigt - eller i alla fall mer nyttigt än onyttigt :D
    Perfekta bak för de utan ugn! För att inte tala om den perfekta bak man får efter att ha levt på den sortens bak efter ett tag ;o
    Ha de gott. Kram, Catarina

    SvaraRadera
  7. Vilken unge till att vara försigkommen!! Ett så smidigt bak!
    Jag har idag lärt mig att det faktiskt VISST är jätteviktigt att mäta när man blandar tvåkomponentsfärg, att man inte ska ta på en höft!
    Vidare har jag lärt mej att epoxyfärg stelnar på rollern även om man virar in den i plast!!! Det var dagens läxa!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Lysande tänkt av unge herrn, förstår att örsprånget var borta i ett nafs. Det är väl därför man ger sockerlösning på BB när man ska ta blodprov på bebisen ;o)

    Vad jag lärt mig idag? Haha, inte mycket. Gör om samma misstg om och om igen.

    SvaraRadera
  9. Hm, undrar om P är tankeläsare....har gått och funderat ett tag på att köpa mej en fonduegryta...för att doppa frukt i varm choklad...slurp!!
    Eller mashmallows....eller....eller....nu blir jag alldeles yr i huvudet och sockerberoendet börjar märkas...
    Fast eran version var ju både enklare och billigare. Kanske nåt för mej nu när jag är i flyttartaget....kanske inte det första jag ska prioritera...en fonduegryta...
    "Nej Sofia, vi har ingen tv, mamma vill äta frukt och choklad med nya fonduegrytan!"
    Kanske inte så populärt i längden...
    Gick förresten en runda i Vilsta igår, i 30 graders värme...Där var fullt (läs FULLT) med invandrare som grillade och åt enorma mängder mat...gissa om jag hade lust att låtsas få blodsockerfall i värmen och slå mej ner!
    Ha en fin dag så hörs vi senare!
    Kram Pernilla

    SvaraRadera