lördag 13 november 2010

Badrum, del 2

Ok, nu räcker det med regn och blåst!!
Jag skickar nog vädret vidare till Afrika eller så. De skulle nog bli glada över ett par liter regn. Vått och lerigt, nu kommer gummistövlarna väl till pass!
Häromdagen när jag skulle med barnen till skolan sade jag:
"Akta, här är det haaaaaaaaaa...lt!"
Även vanliga gräsmattor döljer ett berg av hal lera.
Det som döljs under gräs, kommer fram vid regn...typ.

Lovade lite mer badrumsbilder!
Här kommer resten. Som jag i förra inlägget förklarade, har vi ramat in speglarna (och större delen av badrummet...) med mosaik. Samma mosaik har vi även använt i köket.
Gäller att hålla reda på i vilket rum man är i och inte bli förvirrad av mosaiken.
Det löser sig, sade han som sket i vasken...typ.


Här står jag gärna och övar upp stämbanden på mornarna. (Är det inte konstigt att man låter som ett proffs i duschen, men förlorar talenten när man kliver ut ur badrummet??)


Jag är glad över att ha en dusch som är stor. I lägenheten vi bodde i innan, var det så trångt i duschen att man fick pressa ansiktet mot glasskivan och böja knäna samtidigt som man förtvivlat försökte sträcka ner händerna efter den nedfallna tvålen.

Tack vare den dåliga bildkvaliteten ser ni inte hur vårdkrävande glasskivorna är. Som ni ser, är mosaiken ett genomgående tema i badrummet. Jag såg denna utformning i en badrumsutställning och fastnade genast för det.


Till vänster om duschen har vi dörren, självvaxad av mig och maken i en färgton som passar till golvet i hallen utanför. Vi valde även att ha rutor i dörren för att släppa in mer ljus i hallen.
Väggarna har jag (obs JAG!!) laserat i en gul ton, men det syns inte så bra på bild. För att vara första "laseringen" i mitt liv, blev jag nöjd iallafall.


Till höger om duschen hänger svenskt porslin! Ja, husets viktigaste stol kommer från Gustavsberg. Mina söner brukar säga - när de ska uträtta sina behov - att de ska "släppa in Obama i vita huset"
Ok, så kan man ju också uttrycka det.


Men det var egentligen inte toalettstolen jag ville visa med denna bild. Mer luckan till höger om den. Om jag lyfter på locket kan jag slänga ner smutstvätten, som hamnar....


...i tvättstugan!


Det här var en idé jag snodde ur en inredningstidning. Jag fick kämpa lite för att övertyga alla karlar om att genomföra detta. När betongplattorna levererades (UTAN det beställda hålet!!!) ville min man övertyga mig om att jag väl inte behöver det där smutstvättsnedkastet. Men min lätt irriterade och besvikna blick fick honom att med mycket möda och besvär skära upp ett hål i den tjocka betongen.

Vilken tur att tvättstugan ligger direkt under badrummet!
(hade ju varit taskigt att få ett par skitiga kalsonger på huvet medan man sitter i soffan och kollar på nyheterna...)
Röret är för tillfället inte särskilt vackert, men det ska gömmas bakom en träkonstruktion...om tio år eller så...

Och här gör jag lite reklam för tandkräm...


...fast muggarna är nog lite mer intressanta tror jag. De är köpta hos Tchibo, ett märke som marknadsför allt från kaffe och kläder till smycken och husgeråd. De brukar ha en stor hylla i de normala mataffärerna och byter ut sina erbjudanden varje vecka.
En hylla med saker du inte behöver, men som du gärna vill ha...typ.

Efter en stressig vecka med en massa telfonsamtal, brevskrivande, diskuterande, funderande, osv. känner jag att jag vill ta det lite lugnt i helgen för att samla kraft till måndag, när jag fortsätter stressa.
Jag har tagit ner symaskinen från vinden och "provkörde" den igår. Efter en massa års stillastående fungerar den faktiskt. Varmkör mig lite med att sy kläder till dotterns dockor. Kanske visar jag lite av det i nästa inlägg.


Ha en skön lördag!
Kram

19 kommentarer:

  1. Fy för regn och blåst! Här i Luleå har det kommit en massa snö och det är jättevackert ute. Och med snön kommer julkänslorna!
    Ha en skön lördag!!
    Kram Malin

    SvaraRadera
  2. Vilket läckert badrum ni har och vad stort det är.
    Smart med tvättlösningen också.
    Må så gott och ha en fortsatt fin helg, förhoppningsvis utan regn!
    Kram från Maria

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen jättefint ert badrum!
    Vilken tur att du fick ditt nedkast för smutstvätt. Verkar väldigt praktiskt!
    Ha en skön helg! Kram Kicki

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Ja, jag har tänkt att sig upp mig från den här vädret, allrgi (snö)...vad ska man, Karibien, Afrika eller Toscana...
    SÅ fin badrum, avis, näää :) Du är så påhittig - hål till tvättrummet!
    Ha en skön söndag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  5. Tack för dina fina o omtänksamma ord inne hos mig......

    Många Kramar Therese

    SvaraRadera
  6. Regn och blåst, ja! Det kan man säga om vädret här också, men ni brukar kanske ha lite hyggligare senhöstväder där du bor...?
    Tyska badrum - jag tycker om, dom är alltid (?!) så fina. Har en halvtysk make så jag har sett några och alla har varit så fantastiskt fina, men ditt är finaste hittills, så snyggt. Verkligen smakfullt!
    Där ligger allt gamla Sverige efter lite i alla fall, fastän det blivit inne att göra snygga badrum på senare tid.
    Ha det gott i höstrusket!
    Kram
    Agneta

    SvaraRadera
  7. Ni har vad man kallar bad-RUM!! Vi har bad o toa-vrå?? I nästa hus ska det vara STORT o givetvis ska vi ha ett sånt rör som du har ner till tvättstuga., fan genialt ju!
    ha en fin dag!
    Kram Git

    SvaraRadera
  8. Vilket badrum!!!! Stort och ljust och fullt av fiffiga lösningar...härligt. Har haft en fullständigt kaos artad vecka full av jobb, så det var ett tag sen jag hann blogga. Härligt att sitta här på en gråmulen söndag och titta kring.
    Massa kramar Pia

    SvaraRadera
  9. My god!! Vilket badrum!!!!!!!!!!!!

    Jag hann inte ens tänka tanken "det är haaalt..." Klev ur bilen vid jobbet härom dagen och hälsade på en kollega och så...duns!!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  10. Vilket urtjusigt badrum! Verkligen! Ha ha, den med tvättnedkastet föreslog jag i ett hus för sisådär 10 år sedan men blev nedröstad...

    KRAM!!

    SvaraRadera
  11. Ser verkligen jättefint ut! och vad härligt med det däringa tvätthålet. Tyvärr så funkar det inte hos oss. Jo, förresten om jag sätter tvättkorgen på kontoret så gör det ju det. I radhuset där vi bodde förut så skulle jag prompt ha en duschvägg i klarglas i det ena badrummet. Och som jag putsade... jösses!

    kramis Lisa

    SvaraRadera
  12. Här sitter jag som för tillfället inte ens har ett badrum, utan får åka hem till andra för att få av sig skiten. Inte blir det så ofta heller, brukar säga att; ni får säga till om luktar, då brukar det vara dags att dra sig iväg hem till någon för att låna badrummet.
    Vi är nog inte så populära längre, får en känsla av att vissa inte längre öppnar när vi kommer släpandes med två barn i släptåg upp ´tänker ockupera deras bad i ett par timmar.
    Inte ens tvättmaskin har vi någon, så tvätthögen börjar växa sig ganska hög. Skulle alltså inte hjälpa om jag hade ett sånt däringa rör som du har. Så du anar att jag blir ganska så avundsjuk på er som har ett gigantiskt badrum. Men kanske om en sådär 3-4 veckor har jag nog också det:)).
    Hoppas helgen varit skön!
    Camilla

    SvaraRadera
  13. Jösses ett så fint badrum du fått.
    Din genialiska idé om tvätthålet var ju hur fiffigt som helst.
    Din gubbe tycker nog detsamma nu när den är på plats.

    Kram Maidi

    SvaraRadera
  14. Ett så fint badrum du/ni har med betoning på att det verkligen är som ett rum, like it! Så stort, ljust, fint och med strand/vatten känsla som jag tycker "stenarna" skapar. Lycko dig ;)
    Kul karneval också med "proffsutrustningar" tror jag.
    Kul att sy dock kläder, du är en duktig amatör i ämnet. Och du syr på en likadan maskin som jag lärde mig sy på.
    Ha en bra vecka,
    Kram Sussi

    SvaraRadera