torsdag 9 september 2010

Förhösten är slut!

För att fortsätta diskussionen om hösten, har jag nu samlat en del "bevismaterial" för att övertyga alla "sommarklamrare" (nytt ord igen...*ler*) om att hösten faktiskt har kommit nu.

Låt oss börja med det första beviset...trädgården rensas från torra blommor och gulnade löv...


Vilken stil jag har va? Där var handskarna fortfarande rena och fina!

Ett av de säkraste hösttecknen är nog ljungen. Visst är höstblommorna fina där de står och väntar på att bli planterade. Jag funderade nästan på att låta dem stå kvar där, vilka härliga färger!!!


Bilden är tagen en solig dag under "sensommaren"...*ler*


Det finns ju massor av olika ljungsorter, men det här är en av mina favoriter. Lägg märke vilket fint "patina" vårt "antika" utebord har...*blink*

Nu till ett av de "värsta" hösttecknen, närapå vintertecken...
Lagom till skolorna har börjat och de sista kommer hem från sommarsemestern dyker dessa påsar upp i mataffärerna...


Det är den tyska varianten av pepparkakor. Man börjar lika tidigt varje år. De säljer även andra sorters kakor, samt marsipan osv...
Själv chokladtomtarna dröjer lite till, men inte länge. När julen sen kommer har man nästan hunnit tröttna på det, för vi kan ju inte låta bli att tjuvstarta.


Det blev ett par "provbitar" till eftermiddagskaffet...

Ja, den har nu kommit...det sista hösttecknet - El Katalogo!!!
Vet inte om det är samma bilder i den svenska, det mesta är nog det. Ska nu sätta mig ner framför kaminen ikväll och bläddra lite, men den verkade ha en del trevliga saker.
Kanske kan jag övertyga maken om att köra en runda till nästa ikeahus, om inte annat så för all god mat som de säljer där...
Gissa varför restaurangen ligger vid ingången...naturligtvis för att man lämnar in barnen till barnpassningen (kallat småland här) och männen till restaurangen. Sen hämtar man först mannen innan man styr mot kassan (gissa vem som får betala...*ler*)och barnen innan man går till bilen!! Smart system!

Men för att vara ärlig, går min man med mig genom varuhuset. Minst tio steg före, vänder sig sen om var tredje minut och kollar på mig med "har-du-inte-tittat-färdigt-där-snart-så-att-vi-kan-gå-vidare-blick" så att jag inte fastnar för länge i nån avdelning...


Jaja, de priserna hade ni väl gärna haft - men det är i EURO!!! *blink*


Mitt IKEA-arkiv...vissa mer nötta än andra!


Det här var min dröm 1998...*ler*

Jag tackar er för era fina kommentarer, varenda ord värmer! Verkar som om vi har en hel del tårtälskare här, så jag gör väl ett tårtinlägg en vacker dag.
Men inte idag, för idag regnar det! :P

Ha en fin dag!
Kram

10 kommentarer:

  1. Är det då inte ett ypperligt tillfälle att baka värmande kaka? *ler*

    SvaraRadera
  2. Hej vännen!
    Dom där tyska "pepparkakorna" är goda. Min mosters man är tysk och han åker ofta till sitt hemland, så det blir en hel del att smaka på därifrån.....

    Vad höstfint du har gjort....
    Kram Therese

    SvaraRadera
  3. Okej!! Jag ger mig, det är HÖST nu!!

    En gedigen samling IKEA kataloger du har!

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera
  4. Ja en dröm i furu =) Det var ju snyggt då det där. Jag tillhör ju den skaran som inte har ro att titta i IKEA katalogen, vet inte varför.
    Skönt att höra att jag inte är ensam av svampen, trodde nästan det =)
    Ja visa en tårta snart!!! Behöver tips i mängder!!
    Kram Fia

    SvaraRadera
  5. Ja men grattis till katalogen! Ser så fint ut med sensommar aj jag menar höstblommorna, vackra färger.
    Kram Pia

    SvaraRadera
  6. Så bra att du äntligen fick katalogen.
    Tårtinlägg låter bra :) Jag njuter av äppelkaka jag bakat i dag.
    Ha en skön fredag! Kram Kicki

    SvaraRadera
  7. Tack för titten!
    Hoppas att du haft en bra dag!
    Här har det varit mörkt o grått hela dagen, så nu är det dags att tända alla ljus o mysa....

    Ha en riktigt skööön helg! Kram T

    SvaraRadera
  8. Ja jag älskar oxå när pojkar/män har väst o slips..så stiligt o snyggt!
    Ha en underbar helg vännen min!

    Kram git

    SvaraRadera
  9. Hej Elle!
    :) Det här känns lite lustigt för jag har ju gått här och inte vill tro att sommaren är slut och så kommer jag till dig och vad är din första mening! Roligt! Ökey jag fattr hösten är här! Men jag gillar faktiskt ljung, de är fina!
    Har en skön helg!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera