måndag 5 juli 2010

Rena rama cirkusen!

I fredags hade vi årets varmaste dag, med temperaturer kring 35 grader!! Redan under förmiddagen upplyste man om att risken för värmeslag var stor. Man skulle dricka mycket, undvika sol och kroppslig aktivitet samt hålla sig borta från stora folkmassor.
Så vad gör vi?
Sätter oss i en fullsatt gymnastiksal för att se skolans cirkus!

De hade övat hela veckan med "proffs" och ställt ihop ett program av clowner, trollkarlar, lindanserskor, eldslukare (fast de slukade inte!) och hela köret.

Min 7-åring var fakir!! Ja, han lade sig på både (äkta!) glasskärvor och spikmatta!! Jätteduktiga var de!
Efter halva programmet var luften, eller snarare bristen av den, tydligt kännbar. Jag gav upp och lämnade salen för att andas lite frisk luft. Den 35-gradiga saharaluften utomhus kändes plötsligt svalkande!
Jag förstår inte hur resten av publiken stod ut i värmen. Man hade kunnat skära luften med kniv där inne.


Tjusiga byxor, eller?

I pausen blev det ett par popcorn till fakiren. Här i Tyskland äter man popcorn med socker!! Något jag aldrig kunnat vänja mig vid, så jag avstod.

Resten av helgen blev inte riktigt som planerad. Den som har barn, vet vad jag menar. Lilla dottern kunde inte låta bli att försöka pumpa med vår stora tunga pump. Den är inte monterad och hon lyckades få den över sig. Det blev en tur till akuten för omplåstring.
Detta hände just som Tyskland började spela mot Argentinien i lördags. Gissa om väntrummet var tomt!! Vi kom in direkt!
Medan Tyskland fick fyra mål, fick min dotter fyra stygn.
Sen bestämdes det att hon skulle läggas in på att annat sjukhus (med barnstation) för övervakning. Eftersom ingen visste om hon eventuellt hade hjärnskakning eller andra inre skador.
Bättre att ta det säkra före det osäkra.


Dottern stortrivdes i sin sjukhussäng!

Jag var ledbruten efter en natt i "gästsäng". Dottern var nästa morgon helt överlycklig och sade glatt:
"Jag vill sova här en natt till!!!"
Mig kunde hon inte övertyga...
Sen tryckte hon plötsligt på den röda "systerknappen", innan jag ens hann reagera!
När sköterskan svarade undrade dottern:
"När kommer frukosten?"
Antagligen trodde hon att det var ett rum med roomservice - ring och beställ, typ! *ler*
Jag tror att sköterskan var van vid såna frågor, för hon svarade vänligt att den kommer om en halvtimma!

Söndag kväll fick vi äntligen köra hem. Dottern hade en liten skyddsängel och är ok.
Det blev rejäl mat från grillen och sen fick jag sova i en stor, skön, mjuk säng....
Borta bra, men hemma bäst.

Nu hoppas jag att veckan får en bra start för oss alla!
Kram

2 kommentarer:

  1. Tur att allt gick bra med dottern! Ja jisses vilken värme vi haft. Jag har faktiskt målat inomhus det mesta av helgen..och tagit årets första dopp i skön, man ville knappt gå upp därifrån. Ha en skön vecka!
    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Popcorn med socker låter inget vidare, det håller jag med om!!

    Ja, vi har också tillbringat lördagskvällen på akuten (eller mannen och sonen gjorde det).

    Sonen, skadade sin stortå en gång för mycket och de misstänkte att tå-senan var av! Söndagen tillbringades också på sjukhus för röntgen och ytterligare undersökningar. De trodde att inget var av så han fick åka hem. Nu har smärtan gått över, men han kan fortfarande inte röra tån - så det får nog bli en tur till läkaren imorgon igen...!!

    Oj, vilken uppsats det blev ;D

    Mvh
    Frida

    SvaraRadera