torsdag 27 maj 2010

I väntan på bättre väder....

...får den nyinköpta hortensian stå och pryda utsikten ett tag.


Det är tänkt att den ska planteras i den nya rabatten sen. Det får dock vänta tills jorden är lite mindre våt. Det har ju regnat rätt bra här.



I väntan bättre väder...

kan man baka en smulpaj! Med jordgubbar och havregrynssmul. Gör en vanlig smuldeg och byt ut lite av mjölet mot havregryn!


Den här pajen väcker gamla minnen, inte bara hos mig - utan även hos min barndomsvän!

Vi delade ett tag jobb och lägenhet i Malmö, innan jag försvann till Tyskland. Det var en fin tid. Vi passade bra ihop, jag lagade maten och hon diskade. Var och en gjorde det man tyckte bäst om.
(Pernilla, om du hade varit en karl, hade jag nog gift mig med dig! *blink*)

På den tiden klarade man sig bra med bara cykel, vi bodde ju rätt nära allt. Under de varma sommardagarna cyklade vi till Möllevångstorget och köpte färska jordgubbar. Sen bakade vi denna smulpaj...mmmmmmmm.

Godast är den när den svalnat....men så länge kan ingen vänta.
Mina ungar åt den för första gången igår. Jag frågade sen lite försiktigt...

"Gick den att äta...vad den god?"
15-åringen svarade:
"Mamma, det vet du väl, allt du lagar smakar ju bra!"
Den meningen hade han dock glömt till kvällen när jag provade en ny "kinagryta" *ler*

Ha en skön torsdag - snart är det ju helg igen!
Kram

6 kommentarer:

  1. Den ser god ut! Ja, jag köpte ½ L jordgubbar idag från ... oj då, glömde vilket land ... men de luktar gott och så dyra var de inte, 25:- är väl OK? Det blir till kvällens efterätt.
    :)

    SvaraRadera
  2. Jordgubbar så sugen jag blir,måste nog köpa några till helgen.Jamen justja det är ju morsdag på söndag då blir det jordgubbstårta..mums !
    Kram Susanne

    SvaraRadera
  3. Ååååhhhh, den pajen gör jag nästan jämt när jag gör paj...Den är såååå goooood!!!
    Tänker ofta på "våran" tid i Malmö...
    Pratade faktiskt om den tiden idag på jobbet.
    Att jag körde budbil med tänder och proteser!
    Att vi ibland stannade snabbt och tog en glass mellan ärendena när solen sken!
    Och Elle....jag kan gärna gifta mej med dej ;)
    Nu får vi leta efter vårat sommarställe, där vi blir gamla tillsammans :)
    Fan, nu fick du mej till att bli hungrig igen ;)
    kraaaaam

    SvaraRadera
  4. Hejsan,

    Tråkigt att du också har regn där!! Det är så trist när det regnar och är kallt och rått!
    Oj, så sugen jag blev å din paj! Måste skriva ner receptet!
    Hortensian är jätte fin, passar så fint på sten plattorna! Själv köpte jag en likadan i våras men den lyckades jag få livet av ganska snabbt och det inte första gången!! Men din hålls säkert i liv länge!! Njut av den för den är så fin!

    Ha en fin helg!
    Kramis
    Pi

    SvaraRadera
  5. Hittade dig idag och oj så mysig blogg. Hit kommer jag gärna igen :)

    Kram så länge. Anna

    SvaraRadera
  6. Hej vännen! Vilken fin hortensia du har, en riktigt gammal Mors dag blomma. När har ni Mors dag i Tyskland eller har ni redan haft det? Här firar vi på söndag! Så fint du skriver om din vän P.....Hoppas att du får en trevlig o skön helg! Kramis Therese

    SvaraRadera