onsdag 10 februari 2010

Karneval!

Här börjar nu karnevalsveckan!

Barnen firar på dagis och skola, genom att klä ut sig. Dessutom kommer ett karnevalsgarde och har ett uppträdande för dem. Dock icke att förväxlas med karnevalen i Rio.
Torsdagen firar många (mest kvinnor) genom att åka och kolla på karnevalsuppträdanden. Där spelas mycket musik och en och annan "stand-up-komedian" kör lite vitsar. Buktalare är populärt. Antingen älskar man karnevalen eller så bryr man sig inte.
På måndag är det "Rosenmontag", då har de karnevalståg i bl a Düsseldorf och Köln, samt de mindre orterna omkring. Stora vagnar dras (av lastbilar eller traktorer) genom städerna. Det slängs en massa karameller och blommor samt annat "krafs" som åskådarna samlar upp. Det är inte ovanligt att kunna fylla en eller annan påse med dessa karameller!
Det finns speciell karnevalsmusik som bara spelas under denna vecka, och det räcker de dagarna tycker jag. Det sjungs på en dialekt som inte ens vissa tyskar fattar! Men stämningen hos karnevalsälskarna är på topp.
Jag hör till dem som inte bryr mig mycket. Ungarna har ledigt fredag och måndag och vi stannar nog hemma och tar det lugnt bara.



Jag visar idag "arkivbilder" från tidigare karnevalsfirande, där min dotter (naturligtvis) var prinsessa och min yngste son pirat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar