lördag 30 januari 2010

Vårsmärtor

Inatt hade det snöat ännu mer! Den utlovade sovmorgonen blev avbruten av ett samtal. En god vän till min man, som är bilhandlare, bad om hjälp att röja bort snö runt bilarna. Min man, som har grävmaskin, körde dit och blev borta i timmar. Jag passade på att göra mig nyttig hemma. Upptäckte att snöskottning med säkerhet förbrukar minst lika mycket kalorier som en joggingrunda!

Visst är det vackert med snö, men man längtar till våren trots allt. De små påskliljorna jag köpte igår börjar slå ut nu och jag kom att tänka på de första raderna i en dikt. En av de få som "fastnade" i mitt minne från skoltiden i Sverige.


"Ja visst gör det ont när knoppar brister.
Varför skulle våren annars tveka?
Varför skulle all vår heta längtan bindas i det frusna bitterbleka?...."
(Karin Boye 1900-1941)


Ofta tänker jag på dessa ord när jag ser knoppar. Man kan nästan undra om det kanske är så att det gör så ont att våren verkligen tvekar?




Tills dess njuter vi av snön, för det är ju vackert och ungarna har sååå kul! Min dotter försvann nästan i snön idag. Hon var ute i timmar och kom in med rosiga kinder. Gissa vem som kommer att sova bra!

1 kommentar:

  1. Tänk vad vacker en bild kan bli av en gul blomma mot den vackra mosaikväggen! Härligt!
    kram

    SvaraRadera