onsdag 6 januari 2010

Får jag lov?



Ute har snön har bäddat in allt. Den stora buxbomen har fått en "vinterkappa". Snön verkar ha kommit för att stanna nu. Det är så tyst och lugnt, man ser inget och hör inget.
Inomhus har jag raka motsatsen, tösen ser barnfilm på tv, 14-åringen spelar dunkande musik på rummet, 7-åringen skriker för att 16-åringen hindrar honom från att spela dataspel....torktumlaren vibrerar i bakgrunden...eller är det mitt huvud?
Jag andas djupt, räknar till tio och säger tyst för mig själv...
"det är sista lovdagen idag, sista..."
Får JAG lov nu? Tro inte att det är avkoppling att ha fyra barn hemma på lov i två veckor!! Man behöver minst en veckas semester för att återhämta sig och samla krafter igen!!

Jag är "hemmafru", som de flesta kvinnor häromkring. Den tyska barnomsorgen är inte lika utvecklad som den svenska. Jag kan, om jag vill, ha min dotter på dagis till halv tre. Men det finns inget fritids till min förstaklassare, som slutar halv tolv varje dag. Kalla det INTE "lyxhustru", mer en "evig mammaledighet" - utan ekonomisk ersättning. De tyska mammorna ägnar sig mest åt att städa och tvätta under förmiddagen, medan barnen är i skolan. Väldigt lyxigt....

Nu ska ni få stryk...! Denna färgglada hög med kläder ligger i tvättrummet och väntar på mig...jag glädjer mig redan...*suck*

När man - som jag - varit hemma med barn i 16 år, längtar man ofta ut i den "riktiga" världen. Den som varit hemma länge med barn märker kanske att hjärnan liksom blir som en degklump. Hjärnsubstansen omstruktureras till att bli en "barn-blöjor-välling-kolik-tvätt-sjukdomar-städning-kalas-dockor-trots-lego-handling-matlagning-sandlådor-gungor-plåster-akuten-föräldramöten-läxor-expert". Don`t call it lyxhustru!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar